Experiment med blixtgel

Som vanligt så har jag suttit och jobbat mig igenom Strobist L102 när jag såg en artikel om tårta. Eller snarare om när David Hobby fotograferade tårta. Då använde han sig bland annat av en gel för att färga ljuset ifrån sin blixt. Jag har läst om det tidigare och fick med mig ett gelpack ifrån Rosco när jag var hemma över julen. Att ha läst om det och att veta hur det fungerar går inte alltid hand in hand så jag kände att det vore klokt att göra lite research och sedan testa själv.

Tyvärr så gick det inte särskilt bra. Jag fick inte riktigt översatt det jag läst till praktiken. Som man kan se på bilden nedan så fick jag inte alls de färgtoner jag hoppats på.

wb-test

Det som fungerade bäst var att kompensera ut tungsten vitbalans med en röd gel. Jag är inte helt säker på om jag ser rätt men jag tror att det fungerade bättre än automatisk utan någon gel alls.

Riggen är väldigt enkel och straight forward. Jag satte upp en blixt med paraply till vänster om kameran (till skillnad från igår när jag satte den på höger sida) och ett objektiv på samma gamla pall.

Sedan så ställde jag in kameran så att allt befintligt ljus försvann.

  • ISO 200
  • 1/250s
  • f/8
Jag begränsade mig till endast tre stycken vitbalanslägen, Automatisk, Tungsten (vanlig glödlampa) och Fluorescent (Lysrör). Egentligen så borde jag ha testat allihop. Åtminstånde en av de varmare lägena.

Om man kikar på den översta raden på bilden så kan se hur resultatet blev utan att sätta på en gel på blixten. Den automatiska fungerade inte helt oväntat precis så som den skulle, möjligtvis lite varm. I Lightroom så såg man att färgtemperaturen blev 5650. Nästa bild var tungsten som ser blå ut. Där låg färgtemperaturen på 2950. Sist så var fluorescent som enligt mig blev ännu blåare och även enligt Lightroom då den mätte färgtemperaturen som 2700.

På tungsten och fluorescent vitbalans så kommer temperaturvärderna att vara likadana på alla bilder man tar då kameran låser vitbalansen där när man ställer om från automatisk, som kommer att variera eftersom kameran då automatiskt bestämmer vitbalansen.

Det jag då vill göra är att kompensera ut den blåa tonen som allt ljus får när jag ändrar vitbalansen till tungsten eller fluorescent. Det är där mina gels kommer in i spel. På den här bilden så har jag exponerat så att blixten är det enda ljuset som syns. Det har jag gjort genom att för det första ha väldigt lågt befintligt ljus tillgängligt men också genom att exponera bilden efter blixten och sedan sänka ut allt annat ljus. Om jag då sätter en gel på blixten så kommer allt ljus på bilden färgas i den färgen. I en verklig situation kan jag använda det här med antingen normalt befintligt ljus som jag vill ändra färgen på eller med två blixtrar, den ena med en gel och den andra utan. Men som sagt så vill jag kompensera ut den blåa tonen så att jag får en korrekt vitbalans igen.

Jag testade med tre olika gels. Blå, grön och röd/orange. Resultatet syns tydligt på bildtabellen. Den röda/oranga gelen var den som kompenserade ut den blåa tonen från vitbalansinställningen. Inte helt oväntat men det var intressant att testa och använda mig av gelsen och någonting annat än bara automatisk vitbalans.

En sak som jag hade förväntat mig annorlunda var en annan färgton på det fluourescenta läget och fick därmed inte kompenserat den korrekt. Det är något jag får kika vidare på tills nästa gång.

Säg någonting